POINT
2008/08/29 – 2008/09/21

포인트

오프닝: 2008년 8월 29일 (금) 오후 6시
장소: 대안공간 루프
참여평론가: 강승완, 국립현대미술관 학예연구관/ 김미진, 예술의 전당 전시감독/ 서진석, 대안공간 루프 디렉터/ 유진상, 계원조형예술대학 교수/ Fumihiko Sumitomo, 일본 AIT 디렉터
참여작가: 문정식, 안강현, 안두진, Sarawut Chutiwongpeti, Hikaru Fujii, Megumi Matsubara, Satoshi Hashimoto
기획: 창동 국립미술창작스튜디오, 대안공간 루프, 창동 국립 미술창작 스튜디오 프로그램 매니져 정재원
대안공간 루프 디렉터
서진석/ 대안공간 루프 큐레이터_ 류희정
AIT(Arts Initiative Tokyo) 큐레이터: Fumihiko Sumitomo / AIT 어시스턴트 큐레이터 : Ayako Osanai

POINT

Opening: Aug 29th (Fri) 6:00pm, 2008
Venue: Alternative Space LOOP

The Point Exhibition

Unlike the previous linear stream, the cyclical structure of the creation, mediation, and enjoyment of visual images has been newly recomposed in the contemporary art market, going through diverse changes in virtually every function and area. The deconstruction and fusion of genres is actively occurring in the field of creation, narrowing the gap between established and young artists. Meditative spaces are increasingly turning to public spaces, away from mere white cubes. The area shared for creation and enjoyment emerges in imaginative space. As the popularization of the art market becomes accelerated, the line between experts and non-experts becomes blurred. The deconstruction of separate spheres and the diversification of functions are all part of social phenomena of the 21st century. The evolvement of digital technology and the expansion of global capitalism have drastically reshaped the life and culture of contemporary society. Thus, new definitions and analyses are required in all fields of the art industry. The lines of production, distribution, and consumption have been condensed and multiple genres such as fine arts, music, and video have been fused together. Art is in a closer, more organic connection with capital than ever before and even a few local museums have become globalized, reaching beyond their former regional limitations. Here in the 21st century, we shed light on the expansion of production, distribution, and consumption in today’s contemporary art, once again reminding us of its function and meaning. The Point Exhibition is to be a meaningful exhibition identifying an aspect of contemporary art that has been ceaselessly changing within the new paradigm of the 21st century.

Interference from Each Function The Point Exhibition is an art show attempting exchanges with and the expansion of artistic institutions taking over the functions of creation, meditation, and enjoyment in contemporary art. We make such an attempt through the joint planning of this project involving Alternative Space Loop, a meditative gallery and the National Art Studio, Changdong, Korea as a creation incubator for visual artists and the curator, Sumitomo Fumihiko from AIT, who have consistently taken the role of forming discourses in the contemporary art world by holding exhibitions and managing residency programs.
Interference from Each Region The Exhibition takes the form of a traveling exhibition to be held in Korea first and then in Japan. Artists from around the world who are now staying in Korea and Japan will participate in the exhibitions. Such multi-cultural exhibitions held in Korea and Japan will show interventions from multiple regions, nations, and genres, presenting newly created images.
Interference from Each Discourse This Exhibition attempts an organic, democratic system where art critics from various viewpoints have been involved in the selection of the participating artists. Each critic selects artists and creates relevant discourses through face-to-face workshops, in an attempt to generate more collisions and interactions through interference from various discourses.

Suh Jin-suk, Director of Alternative Space Loop

포인트 전시회

현대미술시장에서 시각이미지의 창작-매개-향유의 순환 구조는 단선적인 흐름으로 진행되던 과거와 달리 각각의 기능 과 영역에서 다양한 변화를 겪으며 새롭게 구성되고 있다. 창작 영역에서는 장르의 해체와 융합현상이 활발하게 진행되 고 있으며 기성작가와 젊은 작가들의 간극이 좁혀지고 있다. 매개 공간들은 화이트 큐브를 벗어나, 공공의 영역으로 나 아갔다. 가상공간에 창작과 향유의 접점영역이 출현하고 있으며 유통 접점들 간의 사회적 위계 구조 또한 점차 허물어 지고 있다. 미술시장에서 대중화 현상은 가속화되고 있으며 전문가와 비전문가의 경계선은 갈수록 엷어지고 있다. 영 역의 해체, 기능의 다변화와 확장은 21세기의 사회 현상의 일부분이다. 디지털테크놀러지의 발달과 글로벌캐피탈리즘 의 팽창은 현대인의 삶과 문화를 근본부터 재구성하고 있다. 미술산업 역시 모든 영역과 구조에서 새로운 정의와 분석 이 요구되고 있다. 생산 유통 소비가 압축되고 미술, 음악 영상 등 다 장르의 융합이 이루어진다. 예술과 자본은 과거 어 느 때 보다도 긴밀한 유기적 관계를 형성하고 있으며 몇몇 미술관은 지역적 한계를 벗어나 글로벌 기업화하고 있다. 이 러한 21세기 현재, 우리는 현대 미술의 생산 유통 소비에 대한 확장과 공유 현상을 짚어보고 그 의미와 기능을 다시 한 번 점검하고자 한다. 포인트 전시회는 21세기 사회의 새로운 패러다임과 함께 변화하고 있는 현대 미술의 한 단면을 확 인하는, 의미 있는 전시가 될 것이다.

기능의 간섭 이번 포인트 전시회는 현대 예술에 있어서 창작과 매개, 향유의 기능을 하는 기관들의 교섭과 확장을 시도하는 프로젝트 이다. 작가들의 창작공간인 창동 국립미술창작스튜디오, 매개의 공간인 대안공간 루프, 전시와 레지던시 프로그램 등 복 합적인 기능과 함께 예술의 담론형성에 지속적인 역할들을 해왔던 AIT의 큐레이터 스미토모 후미히코와 공동으로 이번 전시회를 기획하며 이러한 대안적 시도를 할 것이다.
지역의 간섭 이번 포인트 전시회는 일본과 한국을 오가며 순회전 형식으로 이루지며 한국과 일본에 머무르고 있는 세계 각국의 작가 들이 참여한다. 일본과 한국이라는 지역에서 이방인과 원주민의 다문화적 전시는 다지역의 간섭, 다민족, 다장르의 간섭 이 동시에 이루어지며 새로운 이미지를 우리에게 제시할 것이다.
담론의 간섭 이번 포인트 전시회는 참여작가 선별과정에서부터 다양한 시각을 가진 평론가들이 참여하는 민주적이고 유기적인 시스 템을 시도한다. 각각의 평론가들은 작가들을 선택하고 일대일 방식으로 워크샵을 통해 다양한 담론들을 만들어내며 각 담론 간의 간섭을 통해 또 다른 충돌을 시도한다.

서진석, 대안공간 루프 디렉터

  • POINT
    Sungsic Moon, Mountain_Water Color on Paper, 80 x 300 cm, 2003
  • POINT
    Sungsic Moon, Spring in the corner Acrylic on Canvas 91x73 cm 2005
  • POINT
    Sungsic Moon, Heartless intersection, Acrylic on Canvas 100x100cm, 2008
  • POINT
    Sarawut Chutiwongpeti , The Installation series of Untitled (Wishes, Lies and Dreams), Three Channel Panoramic Wall Projections 12 Mins 49 Sec Loops, Silence 2004
  • POINT
    Sarawut Chutiwongpeti, The Installation series of Untitled (Wishes, Lies and Dreams), A nature documentary realism about young girl dream’s from Lofoten Island in Norway, Single Video Installation 1 Min. 31 Sec, Loops, Sound 2004
  • POINT
    Sarawut Chutiwongpeti , The Installation series of Untitled (Wishes, Lies and Dreams >> From Crystal To The Stars…), Single Video Installation 5, MIn. Loops, Sound, 2006
  • POINT
    Doojin Ahn, Covert Party at Makom, Installation Shot Dimension Variable, Mixed Media 2008
  • POINT
    Dojin Ahn, Do remember!, 270x230cm, acrylic on canvas , 2007
  • POINT
    Kang-hyun Ahn , Joubert’s Fomula sketch, 20x30cm / each ink, photography, transparancy film paper single channel video, 2008
  • POINT
    Kang-hyun Ahn , The world of order and disorder: In Motion Presented by woman who wears Llama Mask 3-channel video sketch board digital image, 2008
  • POINT
    Hikaru Fuji , NIKEPOLITICS Police uniforms, Monitor-PC , 2008
  • POINT
    Hikaru Fuji, Chapter 1 Monitor-PC, 2005
  • POINT
    Hikaru Fuji, Chapter 1 Monitor-PC 2005
  • POINT
    Satoshi Hashimoto , EAT ThE EAsT 19th century woodblock print video March 23, May 7, 2008
  • POINT
    Satoshi Hashimoto, FULCRUM wooden board, and other works sh site, New York March 25 - 28, 2008 (4 days, 6 hours a day)
  • POINT
    Satoshi Hashimoto, Re books, wood, two chains, cups, tea bags, water, kettle, stove, etc. GALLERY OBJECTIVE CORRELATIVE, Tokyo March 30 - April 2, 2005 (4 days, 6 hours a day)
  • POINT
    Megumi Matsubara , ABSENT CITY gallery within assistant Tokyo photo:Sebastian Mayer, 2008
  • POINT
    Megumi Matsubara, Tremors were Forever: Remember Le Corbusier Exhibition “Le Corbusier” Mori Art Museum Tokyo photo:Sebastian Mayer, 2007