Justin Ponmany Show: Justin Ponmany Solo Exhibition
Justin Ponmany
2008/10/17 – 2008/10/31

저스틴 폰마니 쇼: 저스틴 폰마니 개인전

오프닝: 2008년 10월 17일 (금) 오후6시
장소: 대안공간 루프 Alternative Space LOOP
주관: 대안공간 루프 Alternative Space LOOP

Justin Ponmany Show: Justin Ponmany Solo Exhibition

Opening: Oct 17th (Fri) 6:00pm, 2008
Venue: Alternative Space LOOP
Organized by: Alternative Spaze LOOP

India, New Himalayas in the international art world
It is as clear as daylight that the contemporary art of India, for which it is not too much to say that it creates the new Himalayas in the world of art at present, is newly attracting the people following China. Such an advent of India as the leader in the modern art is due to the unstinting support and investment of new-rich class appearing with the rapid economic growth in mid 1990s and the aggressive capital intervention as well as its artistic value. Those features are well observed in the works of modern artists of India renewing the record every day in the auction houses including Hong Kong, Dubai, London and New York.
While the cons and pros on those trends including merits and demerits and expectation and worries on the inflow of massive capital into the art market have been expanded, Justin Ponmany(1974~), one of artists leading the contemporary art in India, accurately pointed out such contradiction and double standard of capitalism through various kinds of works.

Integration of opposite factors
What does the artist want to express through the contradictory or opposite factors?
The integration of opposite factors is one of characteristics of Hinduism indicating the “religion of Indians” in the narrow term and the “lifestyle of Indians” in the broad term. It was traditionally believed that a couple of contradictor factors were integrated in India. Some characteristics that can be recognized as the vulgarity in the western world are accepted by the Indians as the holy. The idea that the opposite factors will be ultimately united is liberally expressed in the images or material on the works of Justin. The artist’s concept, the integration of opposite factors and systematic integration of contradictory factors, is shown in various forms of works including 4-channel visual works, installation and drawing as well as paintings in this exhibition.

Systematic configuration: Light, Space, Works and Audience
The artists usually adopt the hologram pigments mainly made with dyestuffs and graphic copies when creating the painting works. It is to show the dualistic factors of reproduction that is widespread in the modern society, and the dyestuffs, the traditional medium in the paintings, at the same time. Such dualistic materials create the silver hologram surface on the canvas and finally present the rainbow prism refracted by light. After all, the works are multilaterally appreciated according to the lighting and the positions of audience. In other words, the artist directly points out the interactivity that the painting works may have actively using the properties of the material “hologram” and furthermore, suggest the point of unity that the independent factors, the space, the light, the works and the audience, are systematically expressed.

Heejung Ryu , Gallery LOOP Curator

인도, 세계화단의 새로운 히말라야 산맥
현재 세계 미술계에 새로운 히말라야 산맥을 만들고 있다고 말해도 과언이 아닌 인도 현대 미술이 중국에 이어 새롭게 주목 받고 있음은 명백한 사실이다. 이는 그들이 가지고 있는 예술적 가치와 더불어 1990년대 중반 인도의 급격한 경제성장으로 인해 형성된 신흥 부유층의 자국의 현대 미술에 대한 아낌없는 지원과 투자 즉, 적극적인 자본의 개입에 기인한다. 이는 홍콩, 두바이, 런던 그리고 뉴욕 등지의 옥션 하우스에서 연일 새로운 기록을 갱신하는 인도 현대 미술작가들의 작품에서 잘 나타나고 있다.
거대자본의 미술시장유입으로 인한 장점과 단점, 기대와 우려 등 이에 대한 상반적인 입장이 증폭되고 있는 가운데 인도 현대미술을 이끄는 작가중의 한 명인 져스틴 폼마니(Justin Pomany, 1974~)는 다양한 형태의 작업으로 자본주의가 가지고 있는 이러한 이중적인 모순과 잣대를 정확하게 지적하고 있다.

상반된 요소의 통합
모순적인 혹은 상반된 요소의 공존을 통해 작가가 표현하고자 하는 것은 무엇일까?
상반된 요소의 통합은 좁게는 ‘인도인의 종교’ 넓게는 ‘인도인의 생활 양식’을 언급하는 힌두이즘(Hinduism)의 특징이다. 전통적으로 인도에서는 대립되는 한 쌍이 모두 하나로 융합한다고 생각했고, 서양인에게는 속된 것으로 인식될 수 있는 특성들이 인도인에게는 성스러운 것으로 받아들여지기도 했다. 상반적인 요소들이 결국 하나라는 생각은 져스틴의 작품에 나타나는 이미지, 매체 등을 통해 자유롭게 표현된다. 상반된 요소의 통합과 모순적인 요소들의 유기적인 통합이라는 작가의 컨셉은 이번 전시에서 회화 이외에도 4채널 영상작업, 설치, 드로잉 등의 다양한 형태의 작품으로 나타난다.

유기적 구성: 빛, 공간, 작품 그리고 관람객
회화작업에 있어서 작가는 주로 물감과 그래픽 복제로 만들어진 홀로그램 안료를 사용하는데, 이는 회화에 있어서의 전통적인 매체인 물감과 현대사회에 만연하는 “복제(reproduction)”의 이원적인 요소들을 동시에 보여주고자 함에 있다. 이렇듯 이원적인 재료가 캔버스 위에 은빛의 홀로그램 표면을 제공하고 결국 이는 빛에 의해 굴절되는 레인보우 프리즘을 제시한다. 결국 작업은 조명과 관람자의 위치에 따라 다층적으로 나타난다. 즉, 작가는 홀로그램이라는 재료가 갖는 속성을 적극적으로 이용하여 회화작품이 가질 수 있는 상호 작용성(interactivity)를 직접적으로 언급하면서, 나아가 공간, 빛, 작품 그리고 관람객이라는 각기 독립적인 요소가 유기적인 형태로 표현되는 합일 점을 나타내고 있다고 볼 수 있겠다.

류희정, 대안공간루프 큐레이터

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